De lezerspagina van Buzzboeken

Enquête | Wat voor lezer ben jij?

reading-262425_1280Buzzboeken deed eind 2014 een uitgebreid onderzoek onder Nederlandse en Vlaamse romanlezers. Het idee daarachter was dat, of je een boek kunt waarderen of niet, afhangt van zaken als literair gehalte, stijl, vorm, strekking en setting. Lees in dit artikel meer over deze boekkenmerken, doe mee aan onze polls en ontdek wat anderen antwoordden.
ontspanning of literatuur
Veel schrijvers willen hun lezers vooral laten genieten. Ze schrijven vlot leesbare boeken die je de wereld om je heen doen vergeten. Daarbij gebruiken ze vaak bekende beelden. Haar goudblonde haren wapperden in de wind. De boeken hebben een duidelijk begin, midden en einde. In principe wordt alles uitgelegd, zodat je niet met vragen blijft zitten, en ook het einde staat eigenlijk al vast. De moord wordt opgelost en de geliefden krijgen elkaar. Waar het om gaat in dit soort op ontspanning gerichte boeken, is hoe de personages de problemen die ze tegenkomen het hoofd bieden.
In literaire verhalen en romans zijn personages vaak een stuk minder succesvol. De schrijver laat je zien hoe de wereld in elkaar zit, en dan vooral hoe mensen in elkaar zitten. Daarbij doet hij meestal geen concessies aan de lezer. Hij schrijft de dingen zo op, en zet zijn boek zo in elkaar, als hij vindt dat hij dat moet doen. Dit betekent dat je als lezer soms meer moeite moet doen. Aan de andere kant word je meestal ook meer verrast.

beschrijvend of kaal
Om een verhaal te kunnen volgen heb je altijd wel enige achtergrondinformatie nodig. Lezers verschillen echter in de mate waarin ze geinteresseerd zijn in de details. Veel lezers willen zich een goede voorstelling kunnen maken van de omgeving waarin de personages zich bevinden, ze willen alles weten over de periode of de cultuur waarin het verhaal zich afspeelt en vinden het storend als dingen onvermeld blijven. Zij houden van boeken met veel beschrijvingen, zodat ze helemaal in het verhaal op kunnen gaan.
nderen houden meer van kale boeken. Ze kunnen uitweidingen waarderen, als die een voor hen interessant idee bevatten, en beschrijvingen, als ze nodig zijn voor het verhaal of als ze echt heel treffend zijn misschien. Maar vaak zullen ze de neiging ook niet kunnen onderdrukken om stukken over te slaan.

traditioneel of experimenteel
De kern van elk verhaal is een conflict of een probleem. Veel boeken beginnen dan ook met de uiteenzetting van de situatie voor dit conflict of probleem zich voordoet, om te eindigen als de zaak zich weer heeft opgelost, waarbij over de gebeurtenissen meestal verteld wordt op een voor lezers vertrouwde manier. Dit zijn de traditonele boeken.

Er zijn echter ook boeken waarin verhalen met elkaar vervlochten worden, waarin het onduidelijk is, wat er nu precies wel gebeurd is en wat niet, waarin gespeeld wordt met de volgorde van de gebeurtenissen, waarin wordt geexperimenteerd met de manier van vertellen, enzovoort. Voor lezers die graag worden uitgedaagd, dan wel snel verveeld zijn, kan het een verademing zijn om dit soort experimentele boeken tegen te komen.

positief of negatief
Voor ontspannend bedoelde boeken geldt het wat minder, maar meestal is het wel duidelijk of in ieder geval voelbaar wat voor beeld de schrijver heeft van de mens en de wereld. Als personages ondanks alles toch op anderen blijken te kunnen rekenen bijvoorbeeld, zal de strekking van het betreffende verhaal positief zijn. De schrijver wil je al dan niet bewust hoop geven. Lange tijd leek er in de literatuur zelfs een taboe te bestaan op opbeurende boeken. Als dat zo was, dan is die tijd nu echter wel voorbij.
Wanneer je zelf niet zo’n positief beeld hebt van de wereld, geef je waarschijnljik de voorkeur aan verhalen met een neutrale of negatieve strekking, al zijn er natuurlijk meer redenen waarom mensen soms houden van cynische boeken. Dat een schrijver weinig vertrouwen heeft in zijn medemens, denkt dat we altijd vreemden zullen blijven voor elkaar bijvoorbeeld, betekent immers niet dat hij niet grappig kan zijn. Integendeel!

herkenbaar of andere wereld
Velen van ons lezen het liefst over dingen die ze kennen uit eigen ervaring of in de toekomst nog zouden kunnen meemaken. Zij gaan voor herkenbare boeken.
Anderen willen juist lezen over situaties waarin ze zelf waarschijnlijk nooit terecht zullen komen. Ze willen meegenomen worden naar een ver land, een duistere subcultuur, de toekomst of het verleden, en ga zo maar door. Als het boek zich maar afspeelt in een andere wereld.

Share Button

geef een reactie